Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-11-14

Jouw eigen ervaringe of review betreffende een gig, concert of festival
Plaats reactie
Tamaharry

Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-11-14

Bericht door Tamaharry »

Als ik zondag 16 november in de auto stap om op weg te gaan naar de DMI studio’s in Weesp is het wat druilerig herfstweer. Diezelfde middag gaat het Nederlands elftal z’n wedstrijd tegen Letland afwerken maar ik heb persoonlijk meer hoop op een goede afloop in Weesp dan in Amsterdam. (Let wel: als ik dit schrijf ken ik de uitslag uiteraard nog niet.)

In Weesp aangekomen tref ik een pand waarvan de voorzijde eerder wat vergane glorie doet vermoeden dan hedendaagse muziekhoogconjunctuur, maar wie weet wat ik achter deze deur aantref…. Eenmaal binnengekomen wordt ik al door Gerda, gastvrouw van deze dag, doorverwezen naar de koffiecorner, want de studio is nog gesloten. Hier tref ik gelijk John van Lent en zijn vrouw, dus snel even koffie gehaald en aangeschoven bij deze twee mensen die in Warder (Het Grolloo van Noord-Holland wat mij betreft) veel benefietconcerten voor diverse goede doelen hebben georganiseerd. Een klein kwartiertje later schuift ook bluesliefhebber én fotograaf Folkert Hielema aan, die gelijk m’n Canon grijpt en constateert dat wij beiden hetzelfde Tamron objectief hebben: Het moet dus goed komen vanmiddag…….
Na nog wat bekenden de hand te hebben geschud is het tijd om de studio binnen te gaan. Hier zijn de muzikanten inmiddels gereed voor een middagje Live Blues. Gerda legt even de spelregels uit: Mobieltjes uiteraard uit, om te voorkomen dat er allerlei ringtones van Jan Smit of Nick en Simon tussen de opnamen door te horen zullen zijn, maar ook het feit dat er zeker geklapt mag worden als het aangebodene portie Tirotto-blues ons bevalt. Hierna kunnen de opnamen beginnen: muzikanten en technici staan inmiddels klaar.

Mariella Tirotto & The Bluesfederation en Harald Koll hun jarenlange vaste gitarist hebben korte tijd geleden afscheid van elkaar genomen. Micha Sprenger, die ook al met hen speelde tijdens de Dutch Blues Challenge, doet dus mee op deze Live CD, waardoor dit werkje, omdat Mischa straks geen deel uit gaat maken van de vaste formatie, nu natuurlijk al een collectors-item is. Ook Onny Tuhumena, de percussionist speelde in het verleden al enige tijd mee met MT&TBF en is voor deze speciale gelegenheid op komen draven om de nodige Latinsound toe te voegen. Kortom qua muzikanten Moet het beslist een leuke middag gaan worden. Het licht is voor de fotografen een heel ander verhaal……… (te)veel blauw en rood, iets dat we natuurlijk met z’n allen niet graag zien en dat goede plaatjes vaak in de weg staat, maar goed: Uiteindelijk gaat het om de muziek en moeten we de rest voor lief nemen. Het publiek zit op stoelen rondom het podium en ik ben blij dat ik wat kan rondlopen. Uiteraard kun je zo’n 50 man tijdens een CD opname niet konstant laten staan, maar hopelijk komt er straks wel de Live sfeer, die natuurlijk absoluut noodzakelijk is voor een dergelijke CD. Het publiek lijkt in eerste instantie meer gespannen voor de opnamen dan de band zelf. Ze gaan vlot van start en spelen zelfs 2 nummers die nog niet of nauwelijks zijn gerepeteerd. Er wordt in 2 (dezelfde) sets opgenomen en dat blijkt achteraf een goede keuze geweest. Vooral het publiek was wat bedeesd en soms zelfs wat bevreesd om lekker los te gaan tijdens de eerste set. Tijdens de tweede set was deze schroom geheel verdwenen en werd er heerlijk meegeklapt, gezongen en geapplaudiseerd, écht nodig voor een goede sfeer op een Live CD natuurlijk.

Heins Greten die sinds de komst van Arno Hagemans z’n basgitaar aan de bekende wilgen heeft gehangen en deze heeft ingeruild voor Keyboards en piano speelt enige nummers mee op een vleugel die midden in de zaal staat, met slechts 1 witte spot op z’n bol. Dit is waar ie volgens mij absoluut een kei in is. Hoewel ik alleen maar zwarte en witte toetsen zie op die zwartglanzende vleugel, weet hij hieruit een reeks van noten tevoorschijn te toveren die op bepaalde momenten bij veel mensen in het publiek (de schrijver incluis) het kippe(n?)vel op de armen tovert. Dit is waar het volgens mij in de muziek toch nog steeds allemaal om gaat: je publiek weten te raken……….
Natuurlijk draait Arno Hagemans alweer enige tijd mee als vaste bassist bij MB&TBF, en het is prachtig om te zien hoe hij naast zijn “normale” basgitaar ook regelmatig zijn indrukwekkende (en voor hem speciaal gebouwde) contrabas bespeelt.

Zoals ik al even aanstipte…. Harald Koll (kan het niet laten, maar toch een van mijn favoriete gitaristen) speelt niet meer bij de band maar aan tijdelijk invaller “Damned and Dirty” Micha Sprenger was niet te merken dat we even met “minder” genoegen moesten nemen. Wat kan die kerel spelen! Met een enthousiasme alsof hij al jaren een vast lid van de band was doet hij z’n ding. En straalt tijdens het spelen ook écht plezier uit. Top! De nieuwe gitarist van de band wordt Loek van der Knaap de gitarist van Livin’ Blues Xperience, die helaas (voor hem) niet beschikbaar was om vandaag al mee te spelen. (Voor Livin’ Blues Xperience blijft hij overigens ook gewoon spelen.)

Uiteraard moet ik wel even vermelden dat er achterop het podium hoewel minder goed te zien, natuurlijk iemand zit die al jarenlang trouw medeverantwoordelijk is voor het totaalgeluid van deze band: drummer John Kakiay, je ziet hem niet, maar hij is er wel degelijk. Strakke drumpartijen met op zijn tijd geweldige grooves, dit keer bijgestaan door Onny die met een zijn complete percussie-werkplaats net zoveel ruimte op het podium inneemt als de drumkit van John.

Last but not least: Zangeres Mariella Tirotto, toch altijd weer de blikvanger, zowel met haar heerlijke stem als haar steeds weer wisselende en glitterende outfits (Hoe krijgt ze het toch steeds weer voor elkaar?) speelde het ook dit keer weer klaar om niet alleen een fantastische zangeres, maar ook gastvrouw te zijn. Niemand van degenen die ervoor zorgden dat dit een prima middag/avond was geworden, werd door haar vergeten: Gerda en Sarah, die van ver waren gekomen, de mensen van het licht en geluid, de fotografen (Ja, die kerels die steeds voor het podium heen en weer lopen en altijd in de weg staan) en last but not least: het publiek dat zich vooral tijdens de tweede set heerlijk enthousiast reageerde op wat er op het podium gebeurde.

De komende weken wordt er gemixed, gesproken geproduceerd en alles in het werk gesteld om van al het werk van deze zondag weer een prima CD af te leveren. Dat dit gaat lukken, daar ben ik gezien deze zondag, absoluut van overtuigd. We zullen het allemaal weten in februari 2015 als de release staat gepland.

Oh ja, voor ik het vergeet: Eindstand Nederland – Letland: 6 – 0, maar de grote winnaar van deze zondag is voor mij toch Mariella Tirotto & The Bluesfederation!

Harry
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Patrick »

Wauw Harry. Heel leuk en goed geschreven, en geen woord van gelogen. Kijk uit naar de cd. Die zeker net als hun vorige twee goed gaat worden.
Foto'' mogen er zijn, wel even een andere manier van bewerken als wat ik doe maar zeker de moeite waard. :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Gebruikersavatar
Heins
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 120
Lid geworden op: 26 feb 2012 19:22
Contacteer:

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Heins »

Thanks Harry, ik word er een beetje stil van. Goed en beeldend beschreven, ik heb het gevoel dat ik er zelf bij was :D . En dat ik mensen kippenvel kan bezorgen beschouw ik als een zeer groot compliment. Ik vind het steeds een hele eer om met zo'n muzikanten samen te spelen, een droom die in vervulling gaat.

Mede namens Mariëlla en de rest van de Federation,

Bedankt.

Heins
Gebruikersavatar
Heins
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 120
Lid geworden op: 26 feb 2012 19:22
Contacteer:

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Heins »

Patrick schreef:Wauw Harry. Heel leuk en goed geschreven, en geen woord van gelogen. Kijk uit naar de cd. Die zeker net als hun vorige twee goed gaat worden.
Foto'' mogen er zijn, wel even een andere manier van bewerken als wat ik doe maar zeker de moeite waard. :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Thanks Patrick, en bedankt voor de prachtige foto's.

Heins
Marga

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Marga »

Jeetje Harry....ik ben diep .... diep onder de indruk.....wat een mooi en leuk verhaal en met zoveel enthousiasme geschreven.
Pet je af en het was super leuk om het te lezen.
Nu maar hopen dat de CD een succes wordt en ik gun het de band van harte.

By the way: ik ben het met je eens: Mariella ziet er altijd heel mooi uit en de zorg die ze besteedt aan haar outfit is een groot compliment aan haar.

Bedankt dat ik even mee mocht genieten van een, zoals het op mij overkomt, een geweldige middag.

Lieve groetjes,
Marga
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Patrick »

vind eigenlijk dat harry het vaker moet gaan doen, vind je niet Marga
Marga

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Marga »

Patrick schreef:vind eigenlijk dat harry het vaker moet gaan doen, vind je niet Marga
Jaaaaaaaaaaa .... hij is goed!! :thumbup:
Marga

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Marga »

Patrick schreef:vind eigenlijk dat harry het vaker moet gaan doen, vind je niet Marga
Jaaaaaaaaaaa .... hij is goed!! :thumbup:
Tamaharry

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Tamaharry »

Thnx Marga en Patrick....
Harry deed dit in het verleden ook vaker: Heb een tijdje geschreven voor Bobtje Blues pagina's en ook
zo nu en dan wat schrijfsels, maar heb (of maak) er de tijd niet meer voor vaak. Onder het mom van
druk, druk etc....... Je kent dit wel. Gooi er hier nog wel een paar "gouwe ouwe" tegenaan uit m'n
Hyves-periode.... :D
Tamaharry

Re: Mariella Tirotto & The Blues Federation - CD opname 16-1

Bericht door Tamaharry »

Marga schreef:Jeetje Harry....ik ben diep .... diep onder de indruk.....wat een mooi en leuk verhaal en met zoveel enthousiasme geschreven.
Pet je af en het was super leuk om het te lezen.
Nu maar hopen dat de CD een succes wordt en ik gun het de band van harte.

By the way: ik ben het met je eens: Mariella ziet er altijd heel mooi uit en de zorg die ze besteedt aan haar outfit is een groot compliment aan haar.

Bedankt dat ik even mee mocht genieten van een, zoals het op mij overkomt, een geweldige middag.

Lieve groetjes,
Marga
:roll: :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Recensies, reviews en jouw ervaringen bij een gig, concert of festival”