Het podium-licht topic

Alles mbt. uitbaters en podia voor bluesbands/muzikanten
Gebruikersavatar
Kuno Mooren
DBF Levende Legende
Berichten: 2319
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:58
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het podium-licht topic

Bericht door Kuno Mooren »

Ik zie persoonlijk niet echt problemen met LED, het is alleen net even anders je camera instellen :)
fotograferen is wel even wat anders als filmen.
filmen met consumenten camera's van gemiddelde kwaliteit zijn niet echt geschikt voor binnen-werk.

als je echt voor het uitmuntende werk wilt gaan, zul je een dure body met verschillende licht sterke lenzen aan moeten schaffen.
maar dat is aan bijna niemand besteed denk ik :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
meeuwsen
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:59
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het podium-licht topic

Bericht door meeuwsen »

Tamaharry schreef:John, ook wij (The F.O.G Bluesband) hebben onze oude parren ingeruild voor
moderne eigentijdse LEDS. Intensiteit en sfeer/warmte zijn ook bij LED tegenwoordig
goed in te stellen. Het voordeel voor ons al band op kleinere podia is dat het niet meer
heet wordt, en je dus minder zweet (en vocht verliest !!!) als voorheen. Bovendien kun
je na het optreden gelijk in de cases doen, en hoef je geen half uur op het afkoelen te
wachten.
Precies wat je zegt Harry, LED is zo'n beetje de standaard tegenwoordig. Maar in cafés hangen soms nog de oude 'kachels'.
Inderdaad vaak kleine podiums (of helemaal niet), je bent soms al blij dat je de standaards voor de monitoren kwijt kunt.
Omdat ze ook geen warmte geven kan je ze zelfs op het podium (aan de zijkanten) zetten. Met name onze zanger is niet zo blij met veel licht op z'n kop en hij is notabene onze ster :D
Je kan ze goed regelen en gelijk inpakken. Das best handig. Ik heb 2 sets van 4 en dat kan handig in 2 koffers.
Nog even over de regeling; hebben jullie voor het bedienen van de installatie iemand die dat apart doet? Wij hebben dat niet dus ik maak thuis wat chases die ik dan zelf op het podium kan starten. Veel meer kan ik niet doen omdat ikzelf dan ook moet spelen. Verder ben ik een beginner op dit gebied dus het is nog niet echt 'flitsend' allemaal zal ik maar zeggen. Misschien voor een apart topic maar heb jij (of anderen) ervaring met het programmeren van de controller?

groet, John
Appie the Bluesman
DBF Levende Legende
Berichten: 1555
Lid geworden op: 02 feb 2012 22:26

Re: Het podium-licht topic

Bericht door Appie the Bluesman »

Wij gebruiken meestal de microfoonfunctie. Dat hij dus reageert op de muziek. Of een standaard instelling waardoor het licht langzaam een programma afloopt..............ach,het is meer een beetje voor de sfeer. Spelen onder gekleurde led's is toch altijd beter dan onder het sfeervolle licht van een TL buis :P
Gebruikersavatar
meeuwsen
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:59
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het podium-licht topic

Bericht door meeuwsen »

Appie the Bluesman schreef:Wij gebruiken meestal de microfoonfunctie. Dat hij dus reageert op de muziek. Of een standaard instelling waardoor het licht langzaam een programma afloopt..............ach,het is meer een beetje voor de sfeer. Spelen onder gekleurde led's is toch altijd beter dan onder het sfeervolle licht van een TL buis :P
Ja, dat heb ik ook wel eens gedaan. Maar het wordt dan soms wel wat onrustig zal ik maar zeggen.
Omdat ik dan zelf speel heb je dat niet zo in de gaten.
Soms speel je in kroegen met erg weinig licht en als je later foto's of een filmpje ziet dan sta je zo'n beetje in het donker. En paar gekleurde lampen die ook nog een beetje in kleur variëren maakt het voor de sfeer een stuk aantrekkelijker.
Het spul wat wij hebben heeft ook een stuk of 50 voorgeprogrammeerde variaties. Bij gebrek aan inspiratie werkt dat ook wel.
Maar als er mensen zijn met ervaring in het programmeren van de controller dan houd ik mij aanbevolen.

groet, John
Tamaharry

Re: Het podium-licht topic

Bericht door Tamaharry »

Soms is het ook gewoon heel fijn (afhankelijk van de zaal, café) om het licht de hele set op 1 kleur (gedimd of niet) te zetten.
Is ook maar net hoe onze eigen "mood" is zo'n avond.
Meeste fotografen hebben in z'n algemeenheid toch de pest aan een avondje rood licht. Rood overheerste zowieso
vaak bij fotografie en dus op veel rode lampen of dit nu ouderwetse PAR-kachels zijn of nieuwerwetse LED's, zitten de
meeste fotografen niet te wachten.
Gebruikersavatar
Kuno Mooren
DBF Levende Legende
Berichten: 2319
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:58
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Het podium-licht topic

Bericht door Kuno Mooren »

als ik alleen rood tot mijn beschikking heb, bewerk ik bijna alle foto's in zwart wit.... :?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “(Blues)Café's en Muziekpodia”