Het Interview Met Peter Struijk & Yoni Blue

In dit forumdeel, zullen interviews gepubliceerd worden, die door 1 van de teamleden word afgenomen.
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

Het Interview Met Peter Struijk & Yoni Blue

Bericht door Patrick »

In samenwerking met Bluesmagazine kunnen wij het volgende interview plaatsen :

Afbeelding

Interview Paul Scholman met Peter Struijk ft. Yoni Blue.
Tekst: Paul Scholman BM en Gerda Jackson Dutch Blues Forum http://dutchbluesforum.nl/
Foto’s: Paul Scholman.


Er zijn van die momenten in het leven dat je de kansen die je krijgt moet pakken om verder te komen. Even een balletje opgooien en binnen de kortste keren staat er een duo aan de deur van de Nederlandse bluespoort te rammelen waarbij je je afvraagt: “Wat gaat dit worden en waar gaat dit naar toe?” Ambitie is mooi, men laat het hart spreken, maar het is wel hoog tijd om er het mijne van te weten, ondanks dat er onlangs al een groot interview van Bert Lek op deze site is gepubliceerd. http://www.bluesmagazine.nl/interview-p ... en-a-en-b/
Het zat toen nog in de pen, maar nu zijn de ontwikkelingen dusdanig dat Peter Struijk ft. Yoni Blue er mee naar buiten willen komen, dus op naar Den Haag!


Het nieuws dat jullie samen een duo geformeerd hebben is een verrassing voor velen. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
Y: Ik had de plannen om naast de band waar ik toen in speelde een akoestische set te gaan doen, omdat ik me wat verder wilde ontwikkelen en het leek me wel leuk om dit te gaan doen. Toen heb ik op Facebook een berichtje gezet. Iemand kwam toen met een opmerking van “Goh, misschien wil Peter Struijk dit wel doen”.
P: Normaal doe ik dat natuurlijk niet hahaha, maar nu dus wel.

Apart hè?
Y: Ja heel apart.
P: Ik vind het gewoon leuk, mijn liefde is eigenlijk akoestische blues, elektrisch ook wel natuurlijk maar akoestische blues is altijd al mijn passie geweest en ik had gelijk zoiets van “Ik zou niet weten waarom niet…”.
Ik heb dus Yoni opgezocht en ik dacht bij mezelf: dit komt vast goed.
Weet je, ik heb altijd opengestaan om met andere mensen dingen te gaan doen. Ik ben natuurlijk al veel ingevallen bij anderen en heb projecten gedaan en nu had ik zoiets van “doen”en zij was gelijk een voorstander van de oude blues en dat is redelijk zeldzaam, want hoeveel mensen zijn daar nu in geïnteresseerd. Tuurlijk hou ik ook van de Chicago blues, maar dit…. ja, hier ligt mijn interesse.
Yony is langsgekomen en ze kwam direct met namen aan, zoals Curley Weaver. Dit waren namen die ik haar niet had doorgegeven, maar die ze zelf had opgezocht. De meesten kennen hem niet eens, dus het is best wel zeldzaam, dat iemand daar dan interesse in heeft. Hiermee hadden we een klik, maar ook persoonlijk, want dat vind ik wel belangrijk dat je ook persoonlijk een klik met iemand hebt. Als ik dat bij die ander niet voel dan lukt het mij muzikaal ook niet. Je moet gewoon op één lijn zitten en dat was bij Yoni gelijk, dus we hebben veel zitten kletsen over muziek en over die oude knakkers en dan ben je die passie aan het delen. De tweede keer dat Yoni kwam hebben we even wat gespeeld en het had zo op een cd gezet kunnen worden. Ik vond het zo té gek hoe ze dat deed.
Yoni was er nog een beetje onzeker over, maar ik vond het helemaal te gek, vooral dat rauwe sfeertje dat moet je maar net hebben en dat heeft ze.
Y: Ook voor mij was het een hele nieuwe ervaring. Ik kom natuurlijk uit de rock en bluesmuziek is iets waar ik vroeger wel ervaring mee heb opgedaan maar niet echt muzikaal mee bezig ben geweest. Jawel, een keer een jamsessie, maar niet echt bewust zoeken naar artiesten en dat soort dingen en dat is nu wel leuk want je ontdekt dat er veel meer is dan alleen maar de standaard blues en Peter leert me natuurlijk heel veel en ik kom nu dus dingen tegen waar ik heel anders naar luister.
P: Je gaat dus op een heel andere manier naar muziek luisteren als je er dieper induikt.
Y: Ik vind het ook leuk want als ik aan het zingen ben dan kan ik ook echt wel in mezelf keren en die ervaring heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehad. (naar Peter toe:….je luistert niet zoveel naar teksten hè?)
P: Jawel ik luister wel, maar het is de sfeer die je pakt.
Y: Ik ben wel iemand die zichzelf in een tekst moet kunnen vinden, maakt me niet uit op welke manier, want je hebt altijd wel een ervaring in je leven waardoor je je in een tekst kunt vinden en dan kun je ook die emotie erin gooien of juist de passie of de vrolijkheid.
P: Weet je: het vrije ervan is niet van: we doen nu dit of we doen nu dat, zoals NU het solootje, dat ben ik niet. In het begin was dat voor Yoni best wel wennen, maar dat is juist fijn. We hebben pasgeleden iets spontaan gespeeld en dan zegt ze: Verwacht je nu dat ik ga zingen?!!? Ja, dat verwacht ik dan en dan speel ik gewoon een aantal keren hetzelfde introotje, totdat ze gaat zingen en dan ging ze zelf wat verzinnen en dat is dus muziek maken. DAT is het: in plaats van elke week in een repetitiehok een nummertje gaan dood repeteren. Dat heeft geen flikker met muziek te maken…
Y: Ik was dat natuurlijk anders gewend en dus moest ik een ommezwaai maken.
P: Die vrijheid die je hebt om elkaar alleen maar aan te kijken, dan voel je dat gewoon, tenminste als die persoonlijke klik er ook is. Dat heb ik met Robbert (Fossen, red.) ook. Je hoeft elkaar niets te vertellen. Dat is het lekkerste muziek maken.

Dat zie je ook terug op het podium als je daar een beetje oog voor hebt.
P: Ja, met die stijl hebben we nog nooit gerepeteerd, maar deze stijl is anders, omdat je met de andere blues meer nummers speelt en een schema aanhoudt, maar daarvoor hoef je niet te repeteren. De echte, complexere dingen, die moet je natuurlijk even weten, maar dat zie ik ook niet als repeteren maar gewoon als muziek maken, of dat nu op het podium is of hier is, dat boeit me echt niet.

Jullie gaan de Delta blues kant op: waarom deze keuze?
P: Nou niet persé alleen de Delta, dat is maar een gedeelte, ook een fractie Eastcoast blues en hele vroege Chicago blues. Gewoon pure blues, waar het vandaan komt.

Welke nummers staan er op dit moment op de setlist en waarom en hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?
Y: Er is een nummer dat Peter gelijk al op wilde nemen: Kindhearted Man van Robert Johnson.
P: Tuurlijk hebben we wat bekende, maar ook zeker onbekende nummers waar Yoni zelf mee is gekomen zoals o.a. van Memphis Minnie en Curley Weaver. Er zijn zoveel mooie dingen waar je uit kunt putten in plaats van altijd maar diezelfde nummers. Tuurlijk zijn een paar van die nummers leuk, daar is niets mis mee, maar ik vind het juist kicken en Yoni ook als je meer van die “obscure”dingen op de setlist hebt.
Mensen hebben natuurlijk al vaak een mening bij het akoestisch spelen, maar als ze dan die nummers horen kunnen ze denken héééé....té gek!!!
Y: Hier heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen.

Vraag aan Yoni: Is het moeilijk voor je om dit repertoire onder de knie te krijgen, want het vereist toch andere vocale inspanningen?
Y: Nou eigenlijk niet, dit is makkelijker dan wat ik bijvoorbeeld bij mijn vorige band gedaan heb. Dit gaat eigenlijk vanzelf. Dit komt uit mijn hart en het voelt anders. Hier hoef ik niet over na te denken.

Vraag aan Peter: Hoe heb je een weg gevonden om dit te combineren met je andere bezigheden?
P: Door niet een normale baan te nemen en 100 procent voor de muziek te gaan en dan heb je de ruimte om verschillende dingen te doen. Dat moet je ook wel, want van 1 ding kun je niet leven en zo ontiegelijk druk hebben we het er niet mee.
We gaan er zelf niet achteraan, maar doen de dingen, die we aangeboden krijgen en nogmaals: het maakt mij niet uit waar ik speel, of dat nu thuis is of op een festival, behalve natuurlijk dat je wat geld moet verdienen.
Ik doe het dus puur voor het geld…. Hahaha…….!

Als je de dingen doet waar je liefde in ligt dan moet je daar tijd voor maken en daar zit het verschil in als je te horen krijgt “ik heb geen tijd”. Dat heb ik ook met mijn leerlingen die daar mee aankomen en dus zeggen “ik heb geen tijd gehad om te spelen”. Dat is toch bullshit? Als ik ´s avonds naar bed ga dan ligt er gewoon een gitaar in bed of waar je ook heen loopt.….
Weet je: dat gaat echt automatisch.

Wanneer kunnen we een cd van jullie verwachten en wordt het eigen werk of covers of een combinatie daarvan?
P: Nou, ik vind het altijd wel leuk om ook eigen dingen te maken maar ook de oude dingen en die cd opname. Ik vind het wel handig, dat ik hier de mogelijkheden heb om een cd op te nemen, maar niet gehaast. Mijn laatste cd Peter Struijk – Straight Blues http://www.bluesmagazine.nl/recensie-pe ... ght-blues/ die uitgekomen is, daar heb ik ongeveer 2 jaar over gedaan en uiteindelijk stond het er binnen een paar dagen op. Het is voelen van nu gaan we weer een paar nummers opnemen en dan werk je naar een mooi project toe. Op dit moment hebben we niet zoiets van we gaan volgende week een hele cd opnemen, maar het kan ook best zijn dat we morgen al wat gaan opnemen.

Heb je al een demo?
P: Nee, eigenlijk geloof ik ook niet zo in demo´s.
Y: De insteek was wel zoiets toch?
P: Ja, maar ik noem het niet zo, ik neem het dan gelijk goed op en dan is dat klaar en dat is leuk voor jezelf. We willen gewoon een leuke plaat maken.

Misschien wil je eerst kijken of het aanslaat bij het publiek?
P: Het gaat er toch om, dat wij het leuk vinden en als iemand anders het ook leuk vindt is dat meegenomen.

Welke ambities hebben jullie voor ogen.
P: Hier gaan we niet serieus op antwoorden….
Y: We hebben maar één ambitie en dat is lekker muziek maken.

Hebben jullie al boekingen binnen?
P: Ja we hebben een boeking in Den Haag en we hebben andere afspraken. Ook wat buitenlandse dingetjes. Ben weer gevraagd voor Zwitserland en Italië en dat is ook hartstikke leuk, dus plekken om te spelen komen vanzelf.
Y: De bedoeling is dat we in verschillende samenstellingen willen spelen. Hoe meer muzikanten hoe meer vreugde...
Tot slot krijg ik nog een nummertje live voorgeschoteld: Kindhearted Man van Robert Johnson en ik moet zeggen dat het naar veel meer smaakt!

Voorlopig bevestigde shows Peter Struijk ft. Yoni Blue:
23 augustus: een benefiet Blues Helpt Norma en Haar Dieren Uit De Brand!
Adres Benefiet: Herberg Vlietzicht, Jaagpad 7, 2288 AB Rijswijk ZH. https://www.facebook.com/groups/helpnormasuniversum/

18 december: Bluezotod De Meern, voorprogramma Kees Dusink.
Er lopen nog een paar dingetjes: info volgt.
Websites: http://www.peterstruijk.com &www.blueshinerecords.com

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Het interview met...”