het interveuw met BLuesther

In dit forumdeel, zullen interviews gepubliceerd worden, die door 1 van de teamleden word afgenomen.
Plaats reactie
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

het interveuw met BLuesther

Bericht door Patrick »

Bluesther, ‘Blues brings us together’

by René Hoeflaak · 7 september 2014



Afbeelding

‘Blues brings us together’. Zo luidt het motto van Bluesther Music Agency, het in april van dit jaar opgerichte blues boekingskantoor uit Capelle aan den IJssel van Esther Menke. Haar zoon, Dion Riezebos, werkt inmiddels mee in dit passievolle, muzikale bedrijf. In november organiseert Bluesther in Zoetermeer het eerste Bluesther festival. Genoeg stof voor een gesprek met Esther en Dion.

BluesterlogoEsther”vertelt: “Het is nog maar drie jaar geleden dat ik in aanraking kwam met de blues. Een vakantievriend nodigde ons uit voor Blues on the Rivers, een jaarlijks evenement op de Rotterdamse Maas. Natuurlijk was ik al bekend met de (voor mij) groten uit de blues (Muddy Waters, Buddy Guy, Eric Clapton, Gary Moore) maar het zou mijn eerste live kennismaking worden met de bluesmuziek. Ik werd direct geraakt. Niet elke noot werd precies op de tel geraakt, maar dat maakte het niet minder mooi, het was het uiten van oprechte emotie (van treurig tot dolblij en alles ertussen), het was het ritme van de muziek, de zang, de instrumenten, de teksten en de sfeer, gewoon het hele pakket wat me soms zelfs tot tranen wist te ontroeren. En dan voel je.. het zit goed!

Afbeelding

Dat de bluesmuziek je raakt snap ik, maar eigenaar van een blues-agency is toch wel wat anders. Note bene samen met je zoon. Hoe is dat zo gekomen? “Het begon in 2013 eigenlijk als een grap, ik zou wel even het management gaan doen van een bevriende band, een beetje structuur aanbrengen. Na een paar gesprekken (want ik had hier totaal geen ervaring in) hebben we samen de sprong genomen en het een kans gegeven. Wow wat een energie leverde het me op. Een jaar later besloot ik daarom mijn hart te volgen en het wat formeler aan te pakken, een eigen boekingskantoor, uitsluitend gericht op de blues. Een bluescollega (en inmiddels goede vriend) zou me helpen met de opstart. En hoe leuk is het om dat samen met je zoon te doen? En zo startten we op 1 april met Bluesther Music Agency. Dion ‘De liefde voor de blues heb ik van mijn moeder meegekregen. Zij houdt weliswaar meer van Chicago blues en ik meer van bluesrock. Ik heb in vergelijking met mijn vrienden en leeftijdgenoten altijd al een afwijkende muziekstijl gehad hahaha. Na een jaar studeren in Amerika is het leiden van Bluesther een prima en nuttige ervaring. Ik stap er blij en vol enthousiasme in. Mijn moeder en ik vullen elkaar bovendien goed aan”, aldus Menke.

Bluester2Vertel eens meer over Bluesther. Welke bands en diensten biedt Bluesther aan? “We hebben drie bands in onze stal. Fat Harry & the Fuzzy Licks en Little Steve & The Big Beat uit Nederland en uit Engeland Laurence Jones. We proberen de bands op festivals en in blues clubs neer te zetten zodat zij hun passie voor het vak op het podium ten uitvoer kunnen brengen. Verder doen we het tourmanagement voor Laurence Jones, dit jaar alleen nog in Nederland, maar volgend jaar wellicht ook daarbuiten (Belgie en Duitsland). Eind augustus trad Laurence voor het eerst op in Nederland en voor volgend jaar staan ook al een aantal optredens geboekt”, aldus Esther. “En we denken ook mee. Bijvoorbeeld als het gaat om timing bij het uitbrengen van een CD of het geschikte moment voor het plannen van een tour”, zo vult Dion aan.

Met die aandacht gaat het op dit moment goed. Trots noemen Esther en Dion (18) dan ook enkele wapenfeiten: “Laurence Jones heeft onlangs de award gewonnen voor Young Artist in The British Blues Award 2014. Dat brengt veel positieve aandacht met zich mee. Daar ben ik echt trots op. En ook Fat Harry & the Fuzzy Licks hebben een nominatie, namelijk die voor The Dutch Blues Challenge die zal plaatsvinden op 5 oktober as. En Little Steve & the Big Beat werkt momenteel keihard aan een nieuwe single die begin 2015 uit zal komen. Dus ik mag toch wel zeggen dat Bluesther trots is dat zij met deze bands mag werken? Stuk voor stuk eigen stijl, maar allemaal supergoed!”

Afbeelding

Wat zijn jullie plannen. Wat is de ambitie van Bluesther voor over pakweg één en vijf jaar? Dion: “We gaan vooral voor kwaliteit. We willen de bands hogerop krijgen, meer bekendheid, meer optredens. Stapje voor stapje. we houden het dan voor nu ook bij deze drie bands.” Esther vult aan: ‘Daar willen we al onze energie oprichten. En we willen vooral genieten op de weg naar het doel toe. Verder richten we ons voor de hele korte termijn nu ook op de komende tours van Laurence in november, uiteraard het Bluesther festival op 14 november waar alle Bluesther bands zullen optreden en natuurlijk kijken we ook al naar 2015. Welke festivals, clubs en welke tours kunnen we gaan doen.”

Tot slot: Het motto van Bluesther is ‘Blues brings us together’, leg eens uit. “We kunnen in de blues niet zonder elkaar. De bands, de festivals (organisatie, maar ook zeker alle vrijwilligers), het publiek. We hebben elkaar nodig willen we de blues levend houden. Bovendien kom je elkaar als blues liefhebbers steeds weer tegen.”

Op de vraag of dat geen valkuil is, antwoorden Dion en Esther eensluidend. ‘Zolang je geniet, is niets een valkuil’

Foto’s (c) Patrick Roos
Appie the Bluesman
DBF Levende Legende
Berichten: 1555
Lid geworden op: 02 feb 2012 22:26

Re: het interview met BLuesther

Bericht door Appie the Bluesman »

Leuk :thumbup: Is er een website of facebook pagina waar we wat meer kunnen zien???
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

Re: het interveuw met BLuesther

Bericht door Patrick »

Ja die is er aldy. Zat het even na te lezen en staat niet in het verslag zag ik. Gewoon op faceboek onder de naam BLUESTHER.
Plaats reactie

Terug naar “Het interview met...”