Op pad met Michael Dotson!

Jouw eigen ervaringe of review betreffende een gig, concert of festival
Plaats reactie
Marijn Ooijman
DBF Groentje
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 apr 2012 09:15

Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Marijn Ooijman »

Al enige jaren neem ik met enige regelmaat de grote zwarte man met hoed op sleeptouw door Nederland, België en Duitsland.
We hebben het hier over de weledele heer Michael Dotson (MD) geboren en getogen in Chicago USA.
Prachtige gitarist met een fantastische timin' een belachelijke lading ervaring, een prachtige toon en een bijzondere stijl van gitaar spelen.
Je komt ze niet zo veel meer tegen dit soort gitaristen met een mooie donkerbruine stem, striemende solo's en bescheiden karakter.

Bescheiden zeg ik? ja, zelfs verlegen. Voor iemand die goed weet wat hij wil is en blijft hij altijd terughoudend.
Lastig was het wel de eerste paar tours, dat zullen de mannen van Blues on Bootz (die MD begeleiden tijdens zijn tours) ook beamen.
Zij hebben deze in Chicago zéér gewilde "sidegitarist" in de loop der jaren leren kennen en nog is het na 5 jaar een verrassing
wat Michael op en naast het podium gaat doen. MD schat de zaakjes van tevoren prima in en weet onderweg tijdens een show van richting
te veranderen wanneer dat nodig blijkt. Vol in de ankers en stuur 180 graden naar links, da's geen uitzondering :cry:

Zo ook deze tour, MD had het helemaal uitgekiend tijdens zijn bandshow op Ribs & Blues.
Met Eddie Clearwater gelijktijdig aan de andere kant op het hoofdpodium had MD al lang bedacht dat op het moment Eddie
zou beginnen hij de show naar een hoogtepunt had gebracht en dat er niemand het terrein voor het podium zou verlaten.
GELUKT!! Volle bak van begin tot eind.
Alles speelt zich af in het hoofd van MD en is niet zo zeer een verbaal kanon.
Toch praat hij graag over de échte blues en wil hij graag op de hoogte blijven van wat er in de wereld gebeurt op allerlei gebied.
Niet dat hij er zelf over zou beginnen in gezelschap hoor, maar in een prettig kluppie is MD erg onderhoudend.
Op het moment dat wij napraten in de oude groene bus op weg naar huis ligt Mr. D al lang en breed te snurken met zijn hoed op het dashboard.
Dus ook dan wordt er niet veel gepraat met de nestor van Blues on Bootz.
Dit keer afgepilst @ huize Ooijman en nog wat Whisky na al met al een fantastische eerste pinkster bluesdag.

Tjemig wat heeft deze man veel gezien en gedaan, met Jimmy Burns, Magic Slim, Liz Manville e.v.a.
Gewaardeerd in zijn thuisstad Chicago en over heel de wereld heeft hij gereisd met diverse bands en gitaristen.

De tweede dag op Ribs & Blues heeft MD heerlijk genoten van alles wat hem werd voorgeschoteld aan blues en daaraan gerelateerde
muziek in Raalte. Met regelmaat werd hij aangesproken door het publiek dat de dag ervoor duidelijk van hem genoten bleek te hebben.
Dus moest hij zijn praatje paraat hebben en dat ging hem goed af dit keer.
Ook al heb je alles al gedaan en gezien, er- en herkenning is toch iets dat iedereen nodig heeft.
Tussen de menigte door torende zijn bruine hoed boven het publiek uit en konden we hem, (al was het met enige moeite)
volgen in zijn "cruisade" over het Ribs & Blues terrein. (lange passen snel thuis, zeg maar)
Iedereen die Eric (Broer van Dijk) wel eens heeft gezien, weet dat er tussen de lengte van de benen van MD en die van hem
zo'n anderhalve meter verschil zit! De Bruine mini en maxi. :lol:
Koffie @ huize Ooijman achteraf en een paar daagjes rust om ons op te maken voor Blues in Zyfflich.

Nog even een prettig interview bij de mannen van Bluesmoose radio op woensdag en een eveneens zeer aangename
avond bij de Heer Radstake en Mevrouw Jackson van Bluestown Raalte op vrijdag.
En dat voelde ik zaterdag zeg maar! (en ik moet van Harry zeggen dat we absoluut geen bier hadden in de studio ;) )
De zelf meegebrachte fles met whisky was op onverklaarbare wijze ook tot op de laatste druppel leeg toen ik in het holst van
de nacht uit de groene oude bus stapte. :roll:
By the way, Raalte is het veiligste dorp van Nederland... daar kan je rustig een paar uur je gitaar naast de bus laten staan
terwijl jezelf heerlijk aan wat biertjes zit te lurken in de kroeg! No Problem. Wel slecht voor je hart trouwens! :oops:

Zaterdag 2 juni was het dan inderdaad Blues in Zyfflich tijd!
Leuk festival met geweldig gezellige mensen, een soort Duits feestje met hoofdzakelijk Nederlands publiek! :|
Soort Lidl of Aldi, waar we allemaal wel eens heen gaan, maar nooit toegeven dat we er iets kopen.
Goed georganiseerd, en MD zat in een hoekje te genieten van een soort Rythm Chiefs, maar dan net ietsje anders.
Bier erin en gaan met die banaan zonder soundcheck, om 23.45uur een volle tent, annex bierstübe.
Tof feestje waar ze Whisky schonken in een bierglas. Ook weer Duits van alles (te) veel.
Nog ff wat eten, wat cd'tjes en t-shirts verkocht en tegen het raam van de oude groene bus vingen wij het vage silhouet
van een bruine hand waarin het eveneens bruine hoofd van Mr. D al knikkebollend door ondersteund werd.

Toen hebben wij nog maar wat nagepraat in de bus en tegen elkaar gezegd dat we wederom genoten hadden van een mooie show.
Je komt nog eens ergens op deze manier zeggen we tegen elkaar terwijl de bus heerlijk vertrouwd snort op de autoweg, de kleine (mini) Broer van Dijk achter het stuur.
Wat een krachtpatser is dat! Wij mogen ook niet meer rijden in de oude groene bus trouwens, want de laatste keer heeft een ambulante chauffeur recht voor
het café waar we speelden een klein zwart vierwielertje verandert in een nog iets kleiner driewielertje! :o

Over vierwielertjes gesproken, afgelopen maandag op vliegveld Düsseldorf toen we MD op "The Plane" hebben gezet liepen we (Eric en ik)
de terminal uit om heerlijk in ons droge warme wagentje plaats te nemen,(want het weer was al dramatisch omgeslagen) en wat denk je?
Weggesleept! :oops: :cry: :evil:
Na een halfuurtje reizen met trein en een lang eind te voet, vonden we onze (een minder oud groen personenautootje) terug op een afgelegen terrein
met schadeauto's en ander weggesleept schroot.
We meldden ons bij de lokale Derrick van dienst, die een keur aan paperassen in moest vullen voordat we met een blik van: "Du Holländer" en
na het achter laten van een schamele €179,10 onze thuisreis konden vervolgen.

Leuk man zo'n weekje op pad met een Chicago Bluesman!
We hebben ook wel veel lol gehad....... geloof ik ;)

Marijn
foto Kuno Mooren
foto Kuno Mooren
Tamaharry

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Tamaharry »

Marijn, fijn dat je deze story hier met ons deelt.
Heb Dotson bezig gezien in Raalte, zelf live gespeeld met de mannen van Bluesmoose Radio, en ook bij Harry (in hartje Raaltje, onderin de kelder)
was het bijzonder gezellig, dus eigenlijk komt alles wel bekend voor.
Ook Zyfflich, waar we vorig jaar met The F.O.G Bluesband speelden, was supergezellig en goed georganiseerd. (Een beetje Ribs & Blues in het klein)
Heel leuk verhaal, waarvan ik hoop dat er meer van jouw hand zullen volgen hier op het Dutch Blues Forum.
Gebruikersavatar
Kuno Mooren
DBF Levende Legende
Berichten: 2319
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:58
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Kuno Mooren »

zeker leuk stuk!
het is een man met veel charisma, en erg veel ervaring weet ik wel.

enne, leuke foto heb je :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Babs
DBF Professional
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:50
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Babs »

Heb Michael in Raalte gezien en het optreden was echt toppie Marijn!!
Hey, hey, The Blues Is Alright!!
http://www.blues-rockreview.nl
Gebruikersavatar
Herman KB
DBF Grootmeester(es)
Berichten: 343
Lid geworden op: 12 mar 2012 08:13
Locatie: Veendam

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Herman KB »

Prachtig verhaal, Marijn.

Maar goed , dat ik je even voorgesteld aan de Bluesmoosers, he?
Marijn Ooijman
DBF Groentje
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 apr 2012 09:15

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Marijn Ooijman »

ik ben u eeuwig dankbaar heer KB! ;) :lol:
tot snel!!

cheers
M
Gebruikersavatar
johnvanlent
DBF Professional
Berichten: 224
Lid geworden op: 06 mar 2012 18:44
Locatie: Warder
Contacteer:

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door johnvanlent »

Was absoluut geweldig. Heb er enorm van genoten. :D
Gebruikersavatar
Bluespower
DBF Groentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jun 2012 19:30

Re: Op pad met Michael Dotson!

Bericht door Bluespower »

Over eeuwig dankbaar gesproken Marijn. Ik ben jullie nog steeds heel dankbaar dat ik een dag mee mocht op tour naar bluesfestival Breda en 's avonds naar een optreden in Dalfsen. Een onvergetelijke dag met de onverstoorbare Michael Dotson en de humor binnen de band. Geweldig, ......... Wat een belevenis.
En de situatie van dat autotje dat weg is gesleept, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Recensies, reviews en jouw ervaringen bij een gig, concert of festival”