Culemborg Blues 2015!

Jouw eigen ervaringe of review betreffende een gig, concert of festival
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Babs
DBF Professional
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:50
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Culemborg Blues 2015!

Bericht door Babs »

Tekst en foto’s: Barbara van Geffen. Met uitzondering van de foto’s van Johnny Mastro & Mama's Boys. Die zijn gemaakt door bluescollega Paul Scholman!

Op zaterdag 22 augustus was het historische oude centrum van Culemborg weer het domein van de blues liefhebbers. Dit jaar alweer voor de 22e keer! En net als in voorgaande edities was er weer een keur aan binnen- en buitenlandse artiesten. De weergoden waren het festival dit jaar goed gezind want het was het een zonnige, fraaie dag. Onder het genot van een pilsje of een glaasje fris werd er volop genoten van goede muziek.

Afbeelding

En zoals gebruikelijk wordt er afgetrapt aan de voet van het middeleeuwse stadhuis, waar het hoofdpodium staat. Dit jaar mocht één van Nederlands beste bluesbands, de Livin’ Blues Xperience, met frontman Niko Christiansen in de gelederen het spits afbijten, en ze doen dat met een wervelend optreden. Nummers als ‘Spoonful’, ‘Wang Dang Doodle’ en ‘LB. Boogie’ passeerde de revue en werden met veel energie en spelplezier ten gehore gebracht. Een uitstekend begin van de dag dus!

Afbeelding

Op de Varkensmarkt gaat het op de fiberstage verder met de Meryn Bevelander Band. Deze uit Nijmegen afkomstige drie-mans bluesrock formatie bestaat uit de 11-jarige gitarist Meryn Bevelander en zijn broers Florian Bevelander (15) op drums en Aron Bevelander (17) op bas. Voor mij gelijk de eerste verrassing van de dag want ondanks hun jeugdige leeftijd zetten deze jongens een zeer volwassen sound neer. Degenen die pas later op de middag kwamen hebben echt iets gemist.

Afbeelding

Op het hoofdpodium wordt er voortgezet met de Jimi Barbiani Band. Deze Italiaanse gitarist is één van de beste blues-rock slide gitaristen in Europa, en wordt begeleid door een sterke ritmesectie bestaande uit drummer Gianluca Zavan en bassist Daniele Vicario. Vanaf het eerste nummer, de Don Nix cover ‘Going Down’ gaat de beuk erin. Het publiek krijgt een hele mooie show voorgeschoteld waarin naast het eigen nummer ‘Ten O’clock Train’ onder andere covers als ‘La Grange’, van ZZ Top en een fantastische uitvoering van 'Cause We've Ended As Lovers' van Jeff Beck ten gehore wordt gebracht. Met name het laatste nummer wordt echt supergaaf gespeeld. Ze beëindigen hun optreden met de Jimi Hendrix cover ‘Voodoo Child’, en steekt Barbiani tot groot genoegen van het publiek zijn gitaar in de fik.

Afbeelding

Daarna snel terug naar de Varkensmarkt waar Doghouse Sam & His Magnatones al aan hun optreden begonnen zijn. Het trio bestaande uit Wouter “Doghouse Sam” Celis ( gitaar, bluesharp, zang), Franky “Gomez” Coumans (drums) en Jack ‘Fire’ O Roonie ( (Upright, Bowed Bass) heeft de afgelopen twee jaren heel wat naam en faam gemaakt in zowel hun thuisland België als in het buitenland. En ik moet zeggen. Wat een supergaaf optreden. De blues die zij spelen wordt puur en rauw geserveerd…. Precies zoals het hoort!

Afbeelding

Op het hoofdpodium is het de beurt aan de uit Engeland afkomstige formatie Absolution, die uit gitarist/zanger Joe Fawcett, bassist Andy Palmer en drummer Doug Lang bestaat. Deze band bruist van de energie en ze weten dat live heel goed over te brengen. Of ze nu eigen werk zoals ‘Dusty Road’, of blues klassiekers als ‘I'm Tore Down’ of ‘Hey Joe’ spelen. Het klinkt allemaal retestrak! Dit is zeker een band die ik in de toekomst nog wel eens vaker wil zien!

Afbeelding

Op de fiberstage mag Howlin Stone het muzikale stokje overnemen. Deze uit Limburg afkomstige band bestaat uit zanger/ gitarist Tom Janssen, gitarist Daan Geerlings, bassist Jules van Bussel en drummer Juliën Rapmund. Ze werden in Culemborg bijgestaan door mondharmonicaspeler Reno Sharif. En ook Howlin Stone zet een sterk optreden neer. De band is perfect in balans, alles past en elk nummer staat als een huis!

Afbeelding

Op het hoofdpodium is de Zweedse band Kamchatka, die uit zanger/gitarist Thomas “Juneor” Anderssons, drummer Tobias Strandviks en bassist Per Wiberg bestaat al aan hun optreden begonnen. Over het optreden van Kamchatka waren de meningen sterk verdeeld. De een vond het een geweldig optreden en de ander vond het tien keer niets. Het blijft hoe dan ook een kwestie van smaak. De blues-rockliefhebbers (waaronder ik mezelf ook reken) kwamen in ieder geval ruimschoots aan hun trekken en stonden al snel mee te deinen op de bluesy hardrock songs.

Afbeelding

Op de varkensmarkt is ondertussen alles in gereed gebracht voor de band Zippy Leaps. Zippy Leaps is een relatief nieuwe band maar hebben een paar oude bekenden aan boord; drummer Marco Overkamp en bassist Donald van der Goes. Beiden speelden voorheen bij The Veldman Brothers. Op gitaar speelt het aanstormende talent Brend Bakker en de zang komt voor rekening van Klaske Bos. Ook hier weer een uitstekend optreden. De band speelt strak en is uitstekend op elkaar ingespeeld. Marco en Donald legden een stevig fundament neer waarop Brend naar hartenlust kon soleren, en zangeres Klaske Bos is in het bezit van een doorleefde stem die de band opstuwt tot indrukwekkende prestaties.

Afbeelding

Op het hoofdpodium wordt er voortgezet met het uit Engeland afkomstige talent Aaron Keylock. De kenners dichten hem een toekomst toe in de categorie Joe Bonamassa. Dat blues niet alleen voor oude rotten is, maakt Aaron hier in Culemborg wel duidelijk. Met zichzelf op gitaar en leadzang, en ondersteund door een prima bassist en drummer staat hier een prima bluestrio op het podium dat muzikaal af en toe neigt richting hardrock. Het gitaarspel van Aaron Keylock is uitstekend en ook de drummer Sonny Miller Graves en bassist Jordan Maycock spelen strak. Voor mij persoonlijk een van de grote verrassingen van de dag waarvan we in de toekomst ongetwijfeld nog veel van gaan horen!

Afbeelding

Ondertussen wordt op het hoofdpodium alles in gereedheid gebracht voor Danny Bryant. De uit het Engelse graafschap Hertfordshire afkomstige 35-jarige bluesgigant behoeft allang geen introductie meer, en is in de loop van zijn carrière uitgegroeid tot een bekende naam in de blues-rock scene. Danny werd in Culemborg bijgestaan door bassist Alex Phillips en oudgediende Dave Raeburn achter de batterij. En zoals we van Danny en band gewend zijn zetten ze een puntgaaf optreden neer waarin naast recent werk zoals ‘Take Me Higher’, ‘Guntown’ en ‘Razor Sharp’, ook ouder werk zoals de verbluffend mooie ballad ‘Love Of Angels’ en "Heartbreaker’ ten gehore wordt gebracht. Ook stonden er een aantal mooie covers op de setlist waaronder ‘Collin’s Shuffle’ (Albert Collins) en ‘Knocking On Heavens Door’ (Bob Dylan) die het bij het publiek altijd goed doen. Voor mij persoonlijk was dit het beste optreden van de dag!

Afbeelding

Op de varkensmarkt wordt er voortgezet met The Dynamite Blues Band, een in 2013 opgerichte band met ‘oude’ bekenden. Driekwart van de bezetting (zanger, bluesharpspeler Wesley van Werkhoven, gitarist JJ van Duijn en drummer Niels Duindam) opereerde namelijk eerder onder de naam Big Blind. En nu zijn ze dus terug met The Dynamite Blues Band, aangevuld met bassist Renzo van Leeuwen. Gedurende hun set wordt bij mij al snel duidelijk dat bluesminnend Nederland weer een fijne live-band rijker is! De mannen schotelde het Culemborgse publiek een explosieve set vol ruige, gruizige blues voor waarop je maar moeilijk stil kan blijven staan. Echt supergaaf. Hoop ze snel weer eens aan het werk te zien!

Afbeelding

Johnny Mastro & Mama’s Boys mocht deze 22e editie tot een goed einde brengen, maar helaas heb ik dit optreden aan mij voorbij moeten laten gaan omdat ik anders de laatste trein richting Den Bosch-Eindhoven missen zou. Echt balen dus, want ik heb van verschillende kanten vernomen dat het optreden vanaf het begin tot aan het einde retestrak is geweest. Gelukkig heb ik van bluescollega Paul Scholman een aantal foto’s gekregen om het album van de 22e editie van Culemborg Blues compleet te maken!

Organisatie Culemborg Blues. Het was weer top!

Fotoalbum van Culemborg Blues vind je op de volgende link: http://blues-rockreview.nl/index.php/fo ... blues-2015
Hey, hey, The Blues Is Alright!!
http://www.blues-rockreview.nl
Tamaharry

Re: Culemborg Blues 2015!

Bericht door Tamaharry »

Hartstikke leuk verslag en natuurlijk de "oude bekende" goede foto's!
Ik mis hier de fik van Barbiani............
Leuk dat je je verslag hier met ons deelt, en na ons "gesprekje" van gisteravond, hoop ik dat je dit vaker gaat doen.
Gebruikersavatar
Babs
DBF Professional
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:50
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Culemborg Blues 2015!

Bericht door Babs »

Tamaharry schreef:Hartstikke leuk verslag en natuurlijk de "oude bekende" goede foto's!
Ik mis hier de fik van Barbiani............
Leuk dat je je verslag hier met ons deelt, en na ons "gesprekje" van gisteravond, hoop ik dat je dit vaker gaat doen.
Dat fikkie heb ik vanuit de dubbeldek bus gezien. Was te laat om er een foto van te maken!

De verslagjes zal ik regelmatig posten Harry!
Hey, hey, The Blues Is Alright!!
http://www.blues-rockreview.nl
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

Re: Culemborg Blues 2015!

Bericht door Patrick »

goed om te horen Barbara
Marga

Re: Culemborg Blues 2015!

Bericht door Marga »

Super leuk verslag en mooie foto's :thumbup: :thumbup:

Het is altijd zo leuk hoe mensen dingen beleven en dat dan hier willen delen....TOPPIE...

Groetjes,
Marga
Gebruikersavatar
Babs
DBF Professional
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 mar 2012 17:50
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Culemborg Blues 2015!

Bericht door Babs »

Dankjewel Marga!
Hey, hey, The Blues Is Alright!!
http://www.blues-rockreview.nl
Plaats reactie

Terug naar “Recensies, reviews en jouw ervaringen bij een gig, concert of festival”