Intervieuw Kees Dusink, lead en slide gitarist van12BBB

Jouw eigen ervaringe of review betreffende een gig, concert of festival
Plaats reactie
Niek Hidding
DBF Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2014 17:04

Intervieuw Kees Dusink, lead en slide gitarist van12BBB

Bericht door Niek Hidding »

Op zaterdag 15 februari 2014 zal Kees Dusink, lead en slide gitarist van de Twelve Bar Blues Band, een masterclass bluesgitaar geven in het Rietveld Theater te Delft.
Het evenement vindt plaats in het kader van het Delfts De Koninck Blues Festival dat wordt gehouden op 13, 14 en 15 februari 2014.

Kees werd maar liefst 3 achtereenvolgende jaren door de Dutch Blues Foundation genomineerd als Beste Nederlandse Bluesgitarist. In 2012 werd hij tot zijn grote verrassing en blijdschap zelfs uitgeroepen tot winnaar in deze categorie.
Kees maakte van de blues zijn levenswerk en dat is duidelijk te horen. Hij weet als geen ander zijn ziel bloot te leggen met ontroerende solo’s, korte riffs en zijn opzwepende, onnavolgbare, bottleneck-gitaarspel.

Aan de vooravond van het De Koninck Blues Festival heb ik met Kees een ontmoeting in het Rietveld Theater in Delft en praat uitgebreid met hem over zijn passie voor de blues en over de masterclass.
We zitten in de lobby en Kees zit er ontspannen bij. Hij heeft er duidelijk zin in. Hoewel hij vrijwel wekelijks met de Twelve Bar Blues Band ergens in Nederland op de planken staat voelt hij zich toch vereert zijn om op deze masterclass te mogen spreken en spelen. Kees geeft aan: “Er is vreselijk veel te vertellen over de blues en de gitaar. In de masterclass zal ik ingaan op de verschillende stijlen in de blues en daarbij ook laten horen hoe mijn eigen stijl zich hierin heeft ontwikkeld.”

Kees legt vervolgens met veel enthousiasme uit hoe hij op jonge leeftijd
zijn speurtocht naar de blues begon toen hij 15 jaar oud was. Hij was hevig gefascineerd door de inmiddels legendarische John Mayall's Bluesbreakers waarin verschillende gitaargoden als Eric Clapton, Peter Green en Mick Taylor hun opwachting maakten.
Kees: “Toen leek het allemaal magisch wat deze mannen deden en het kostte, met de hand bij de pick-upnaald, ook enorm veel tijd om een solootje te ontleden. Tegenwoordig pak je de computer en kan je onder andere op Youtube zo’n beetje alles vinden wat je op muziekgebied zou willen weten of leren.”

“Vanuit John Mayall, Clapton en de andere grootheden vond ik de weg terug in de geschiedenis van de blues en ontdekte hoe de blues zich ontwikkelde vanuit de slavernij en de katoenplantages eind 19e eeuw in het zuiden van de Verenigde Staten tot aan de elektrische Chicagoblues vanaf 1935 en de latere Britse Blues uit de ‘60er jaren.”

Kees heeft een diepgaande studie gedaan van al deze stromingen en was pas tevreden als hij de stijl, de timing en de techniek van zijn helden volledig doorgrondde en als het ware in hun huid kon kruipen. Dit is een van zijn specialiteiten geworden.

Kees: “ Hoewel ik vele traditionele bluesmuzikanten onder het vergrootglas heb gehad, zoals Freddie King, BB King, T-Bone Walker en vele anderen, moet ik zeggen dat de stijl van Peter Green van Fleetwood Mac het beste bij mij leek te passen en deze stijl heb ik danook volledig in mijn eigen stijl verwerkt. Wel wil ik in alles wat ik doe de traditionele bluespatronen vasthouden en ik ben niet op zoek naar het verleggen van de grenzen.”

Op zijn 25e levensjaar kon Kees de verleiding van geld, glamour en roem niet weerstaan en heeft hij zo'n 10 jaar als professioneel muzikant in het commerciële circuit gespeeld. Hij maakte platen, deed TV optredens, speelde met tal van bekende artiesten uit de 70er jaren. Kees: “ Ik werd toen wel altijd gezien als een belofte, maar daar bleef het ook bij.”
Ook zijn commerciële periode bleef hij steeds trouw aan de blues. Al zijn vrije tijd besteedde hij aan het bestuderen van de blues. Hij organiseerde zelf bluesnights en optredens met gelegenheid bluesbands die dan bestonden uit muzikanten uit het commerciële circuit die ook wel eens wat anders wilden.

Hoewel zijn commerciële tijd een zeer leerzame periode was, waarin hij de fijne kneepjes van het vak leerde, voelde hij zich eigenlijk een bluesman in hart en ziel en daarom besloot hij op zijn 35e jaar voor de rest van zijn leven als bluesmuzikant door het leven te gaan. Vandaag, meer dan 45 jaar na zijn eerste kennismaking met de blues neemt deze muziek nog steeds een zeer belangrijke plaats in en besteedt hij nog vele uren aan het beluisteren van alles wat er maar op bluesgebied te vinden is om inspiratie op te doen en te bestuderen.
Daarnaast is hij dagelijks is hij op zoek naar mooie tooncombinaties in de blues en probeert originele gitaarlicks te verzinnen die hij nog niet eerder heeft gehoord.
Sinds vele jaren kopieert hij niet langer andere gitaristen, maar ontwikkelde hij een eigen kenmerkende stijl. Saillant detail daarbij is dat Kees eigenlijk linkshandig is maar rechtshandig gitaar speelt. Een behoorlijke handicap, welke hij heeft weten om te buigen naar een voordeel, want toon en gevoel kregen de voorkeur boven snelheid. Achteraf is hij daar niet rouwig om.

Ook in het buitenland is het werk van Kees niet onopgemerkt gebleven. Naast dat hij in het wat verdere verleden met succes een aantal gastoptredens mocht doen in clubs in San Francisco, Chicago, Rio de Janeiro en Sao Paulo is hij nog het meest trots op een meer recente uitspraak van Don Madsen (DWM Music Company, USA):
"Having visited Mississippi (Home of The Blues) many times and having listened to hundreds of blues bands, I have never heard a guitar player more in tune with the spirit of the blues than Kees Dusink. His work defines the word "tasty" and is capable of the most sensuous phrases, as well as perfect lines for jump blues and smokin' blues rock."

Een fraai compliment uit het land waar de blues geboren is, waarmee het nog eens temeer duidelijk wordt dat Kees Dusink niet zomaar een bluesgitarist is.



Kees: “ Tijdens optredens improviseer ik mijn gitaar partijen meestal. Een gitaarsolo speel ik nooit hetzelfde, maar ik laat me inspireren door mijn medemuzikanten van de Twelve Bar Blues Band en het publiek. Dat maakt het spannend en er kunnen soms geweldige dingen ontstaan waarvan je achteraf bij jezelf afvraagt hoe je dat in vredesnaam gedaan hebt. Ik ben wel eens dagen bezig geweest om mijn eigen solo die in de studio spontaan ontstond met live optredens precies na te spelen. Maar dat was een hoge uitzondering.”

“Hoewel ik in meerdere bluesbandjes heb gespeeld is de Twelve Bar Blues Band, voor de kenners 12BBB, ongetwijfeld de band waar ik mijn creativiteit volledig kan ontplooien. Niet op de laatste plaats door de goede muzikale klik tussen mij en bluesman van het eerste uur JJ Sharp (zang/mondharmonica), maar ook door de uitstekende ritmesectie bestaande uit Patrick “Sideburn” Obrist (Bas), Randy Pears (Rhythm gitaar) en prima invaldrummer Jeffrey van Duffelen. Deze laatste vervangt Marcel Bakker die tot onze grote spijt door gehoorproblemen al langere tijd uit de roulatie is.”

Ook de Twelve Bar Blues Band heeft, met inmiddels 4 uitgebrachte Cd’s en een 5e in de maak, al diverse onderscheidingen in ontvangst mogen nemen, waaronder in 2011 de Dutch Blues Foundation Award voor Beste Nederlandse Blues Band en in 2013 de Award voor beste Nederlandse Bassist.

Het ontwikkelen van je creativiteit en improvisatievermogen is ook een vast onderdeel in de workshops die Kees zo nu en dan geeft. Kees: “Eerst iets in je hoofd bedenken en vervolgens op je gitaar reproduceren brengt een creatief molentje op gang dat oneindig doorgaat. Zo ontdek je steeds nieuwe dingen.”

Af en toe geeft Kees gitaarlessen, echter alleen aan mensen die zich echt willen vastbijten in de blues en niet alleen maak leuke loopjes willen leren.
En sinds kort heeft Kees, die in het dagelijkse leven Business- en IT architect is bij een grote bankinstelling, met de gitaar een aantal workshops in het bedrijfsleven gegeven. In deze workshops laat hij vele parallellen zien tussen het maken van muziek en het werken in een organisatie. Onderwerpen als teamwork, communicatie, synergie, rolverdeling, analyse komen daarbij uitgebreid aan bod. Het mooie is dat het effect van goede samenwerking direct in het resultaat te horen is.

Kees: “De blues en de gitaar beheersen nu al meer dan 45 jaar mijn leven en leer nog elke dag. Ik ben echt heel benieuwd wanneer dit proces stopt. Ik hoop dat dit voor mij nooit zal gebeuren.”

Kees zijn masterclass is te zien op 15 februari in het Rietveld Theater te Delft. Op 14 februari speelt hij met zijn 12BBB op het "De Koninck bluesfestival te Delft (http://www.delftblues.nl/)
Bijlagen
KEES.jpg
Gebruikersavatar
Jimmy
DBF SideAdmin
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 sep 2012 12:39
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Intervieuw Kees Dusink, lead en slide gitarist van12BBB

Bericht door Jimmy »

Leuk interview, geniet van zijn gitaarspel en ik snap nu beter waardoor dat komt. Way to go ! Dank Niek en Kees hiervoor.
Creatieve Speeltuin voor webdingen http://hielemedia.nl
Patrick
DBF SideAdmin
Berichten: 2300
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:52

Re: Intervieuw Kees Dusink, lead en slide gitarist van12BBB

Bericht door Patrick »

Heel mooi stuk, lekker leesbaar, dank je hiervoor....
Tamaharry

Re: Intervieuw Kees Dusink, lead en slide gitarist van12BBB

Bericht door Tamaharry »

Mooi stukkie Niek over deze sympathieke gitarist! :clap:
Gebruikersavatar
meeuwsen
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:59
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Intervieuw Kees Dusink, lead en slide gitarist van12BBB

Bericht door meeuwsen »

Het is al gezegd maar ik doe het nog een keer;

Een mooi verhaal, leuk om te lezen.

Groet, John
Plaats reactie

Terug naar “Recensies, reviews en jouw ervaringen bij een gig, concert of festival”