Bezoekersaantallen bluesconcerten

Gewoon even lekker kwekken over alles wat met blues, of totaal niet, te maken heeft
Gebruikersavatar
Heins
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 120
Lid geworden op: 26 feb 2012 19:22
Contacteer:

Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Heins »

Ik bezoek samen met Mariëlla regelmatig bluesconcerten in binnen- en buitenland. Niet alleen om te netwerken. Ook om iets te leren van collega's en vooral ook om te genieten van de muziek van anderen. Ik weet dat Aldy en Harry dit ook regelmatig doen.

Wat mij echter consequent opvalt is dat er in het publiek heel weinig muzikanten zitten. Als elke bluesmuzikant in Nederland minimaal 4x jaar naar collega's gaat kijken, dan puilen de zalen volgens mij uit. Ik vraag mij dus af: wat gebeurt hier eigenlijk? Waar zijn alle bluesmuzikanten op het moment dat ze zelf geen gig hebben?

Heins
Tamaharry

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Tamaharry »

Thuis op de bank denk ik Heins: MTV kijken of Onderweg naar Morgen?

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik ben ook benieuwd. Wijzelf zitten op een nivo
waarbij ik zeker weet dat we van ELK concert dat we bezoeken IETS kunnen leren.
(Ook wellicht soms hoe het niet moet.) Je pikt er altijd wel iets uit, over b.v. muzikale technieken,
performance, nummers, onderlinge communicatie, interactie met het publiek en ook de wijze
waarop het publiek op bepaalde nummers reageert. Ik weet ook wel dat je als muzikant die naar
andere muzikanten/artiesten kijkt, altijd op een andere manier een concert of gig beleeft als iemand
die alleen gaat voor een leuke avond muziek en/of een biertje. Veel muzikanten hebben ook last van
het "weereenbandbeteralswijsyndroom", en dit is mij absoluut vreemd. Ik verbaas me nog vaak
over het vele talent dat er hier in de nederlandse bluesscene nog steeds rondloopt: zowel jong als (soms zeer) oud :clap:
Ook ben ik ervan overtuigd dat zoals jij zegt iedere muzikant of band een keer of 4 per jaar naar een gig
van collega's gaat kijken, de zalen voller zijn, en wellicht ook veel interessanter en gezelliger nog ;)

Maar goed.... interessant topic. Ik ben benieuwd of en hoe andere bluesmuzikanten hierop reageren.
Appie the Bluesman
DBF Levende Legende
Berichten: 1555
Lid geworden op: 02 feb 2012 22:26

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Appie the Bluesman »

Tja,wij gaan toch ook met regelmaat naar andere bands kijken maar dat doen we ook omdat we het gewoon leuk vinden of omdat er een bevriende band speelt die je even wilt supporten.
Op de festivals kom je elkaar natuurlijk wel tegen en dan kijk je natuurlijk ook bij andere bands ( wij tenminste wel ).
Denk ook dat het voor sommige mensen nog altijd een stukje onwetendheid is dat er op amateurnivo soms hele goede bands te zien en te horen zijn. Gevestigde namen krijgen over het algemeen al gauw een behoorlijk bezoekersaantal maar zogauw de naam van de band onbekend is haken mensen toch gauw af volgens mij.
Ik ga dan juist even op Google zoeken om te zien of ik het interessant genoeg vind om ze eens live te gaan zien.
Gebruikersavatar
Kuno Mooren
DBF Levende Legende
Berichten: 2319
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:58
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Kuno Mooren »

Ik ben geen muzikant, maar ga wel ieder weekend bij een band kijken :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman KB
DBF Grootmeester(es)
Berichten: 343
Lid geworden op: 12 mar 2012 08:13
Locatie: Veendam

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Herman KB »

Ik ga vaak naar concerten, maar kom toch regelmatig muzikanten tegen, die naar collega's komen kijken en luisteren.
bluesman arno
DBF Groentje
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 okt 2012 14:44

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door bluesman arno »

Zie op verschillende gigs waar we naar toe gaan wel meer muzikanten, :thumbup: maar inderdaad er zouden er wel meer mogen zijn.. Wij gaan ook gepast naar concerten kijken op youtube wat voor band het is en niet te ver weg is.. ons is zuunig natuurlijk.. We gaan regelmatig naar The Shack in oudemeer en daar zie ik best wel regelmatig bandleden rondlopen/zitten.
Merk wel dat de bezoekersaantallen minder worden , enja waar ligt dat aan??? zeg het maar.
:wave:
De beste vitaminen zijn bluesvitamientjes..
Gebruikersavatar
Heins
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 120
Lid geworden op: 26 feb 2012 19:22
Contacteer:

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Heins »

Natuurlijk kom je regelmatig muzikanten tegen tijdens bluesconcerten. Maar als je ervan uitgaat dat er 400 - 500 bluesbands in Nederland zijn met gemiddeld 4 muzikanten, dan lopen er circa 1600 - 2000 bluesmuzikanten rond.
Als die gemiddeld 4x per jaar een concert bezoeken, dan heb je een levendige bluesscene met volle zalen. Ik vrees dat dit niet het geval is. Waar zijn die muzikanten?

Ik zie ze niet op de verschillende blues chats en ik zie ze ook niet tijdens concerten. Ik was met Mariëlla tijdens de presentatie van de 2e 29 years 29 songs CD. Hier was geen enkele muzikant bij die aan de CD heeft meegewerkt.

Ik neem uiteraard niemand iets kwalijk en niemand hoeft zichzelf te verantwoorden. Wij leven gelukkig in een vrij land. maar toch, wat is hier aan de hand?

Heins
Gebruikersavatar
Kuno Mooren
DBF Levende Legende
Berichten: 2319
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:58
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Kuno Mooren »

Heins schreef:Natuurlijk kom je regelmatig muzikanten tegen tijdens bluesconcerten. Maar als je ervan uitgaat dat er 400 - 500 bluesbands in Nederland zijn met gemiddeld 4 muzikanten, dan lopen er circa 1600 - 2000 bluesmuzikanten rond.
Als die gemiddeld 4x per jaar een concert bezoeken, dan heb je een levendige bluesscene met volle zalen. Ik vrees dat dit niet het geval is. Waar zijn die muzikanten?

Ik zie ze niet op de verschillende blues chats en ik zie ze ook niet tijdens concerten. Ik was met Mariëlla tijdens de presentatie van de 2e 29 years 29 songs CD. Hier was geen enkele muzikant bij die aan de CD heeft meegewerkt.

Ik neem uiteraard niemand iets kwalijk en niemand hoeft zichzelf te verantwoorden. Wij leven gelukkig in een vrij land. maar toch, wat is hier aan de hand?

Heins
Ik was vrijdag bij de pre-release :-) heb dus ook het hele pakket, prima totaal plaatje geworden :thumbup:
Afbeelding
Appie the Bluesman
DBF Levende Legende
Berichten: 1555
Lid geworden op: 02 feb 2012 22:26

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door Appie the Bluesman »

Heins schreef: Ik was met Mariëlla tijdens de presentatie van de 2e 29 years 29 songs CD. Hier was geen enkele muzikant bij die aan de CD heeft meegewerkt.

Heins
Vorig jaar waren er nog wel een paar maar ik vind het eigenlijk beschamend dat men niet de moeite neemt om bij zo'n presentatie aanwezig te zijn :thumbdown:
Gebruikersavatar
meeuwsen
DBF Gevorderd Talent
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:59
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bezoekersaantallen bluesconcerten

Bericht door meeuwsen »

Heinz,

Ik kan alleen maar iets zeggen over mijn eigen omgeving.
Onze band bestaat uit vijf personen en eigenlijk gaan er daarvan maar twee regelmatig naar concerten.
Ik ga zelf bijna alleen maar naar optredens in de buurt. Ik woon in Rotterdam en in deze regio zijn niet zoveel tenten waar regelmatig optredens van Bluesbands zijn. En soms wat verder weg naar bijvoorbeeld De Boerderij in Zoetermeer. Bijzondere concerten zoals John Mayall in de MEZZ in Breda ga ik ook wel heen.
Verder hebben wij binnen onze band allemaal een drukke baan. Dat helpt ook niet. Soms heb je plannen om te gaan en heb je gewoon de energie niet meer.
Ook hoor ik om mij heen dat iedereen het druk heeft. Waarmee dan? Ja, met van alles natuurlijk. Zo ben ik zelf ook actief bestuurslid van onze watersportvereniging en dat kost ook best veel tijd.
En ik ken als muzikant niet zoveel collega's. En ik heb bij een concert ook geen T-shirt aan waarop met grote letters staat; 'ik ben muzikant'. Dus soms ben ik er wel zonder dat jullie dat weten 8-)

groeten, John
Plaats reactie

Terug naar “Bluescafé”